צרו קשר:
טל: 077-7990989
מייל: [email protected]

ליווי מקיף, מקצועי ומסור
יד ביד – כל הדרך

ליווי מקיף, מקצועי ומסור
יד ביד – כל הדרך

פיתוח שמיעה מוסיקלית

למה אתם חייבים לעבוד על השמיעה שלכם ואיך לעשות את זה?

מהי שמיעה מוסיקלית ?

פיתוח שמיעה (Ear Training) הוא חלק בלתי נפרד מתהליך למידת נגינה בכלי, וכך גם מתייחסים לנושא אנשי מקצוע ומוסדות להוראת מוסיקה.

פיתוח שמיעה מוסיקלית הוא בעצם פיתוח ה"אוזן הפנימית" – היכולת לשמוע במדויק ולזהות רכיבים מוסיקלים מתוך שמיעה, קריאה או מחשבה על מוסיקה.

חלק קטן מאוד מהמוסיקאים פיתח שמיעה אבסולוטית (Perfect pitch) – היכולת לשמוע צליל בודד ולזהות בדיוק איזה תו זה. לרוב המוחלט של המוסיקאים והנגנים אין את היכולת הזאת וגם מאוד קשה לרכוש אותה.

לעומת זאת, שמיעה יחסית (Relative pitch), היא היכולת לזהות יחסים בין צלילים שונים, כגון זיהוי מרווחים (Intervals), זיהוי אופי של אקורדים (מז'ור, מינור ועוד), זיהוי מהלכי אקורדים, סולמות וכו'.

כל אחד יכול לפתח את השמיעה היחסית והיא חשובה ושימושית יותר מהשמיעה האבסולוטית.

למעשה, לכל מי שיש את היכולת להבדיל בין צליל גבוה לנמוך יש שמיעה מוסיקלית יחסית (לכולנו בעצם..), ושמיעה מוסיקלית היא דבר שניתן לפתח ולשפר (כמו גם חוש קצב). זו טעות נפוצה ומרה לחשוב ש"או שיש לי את זה או שלא". זה נכון שאצל חלקנו השמיעה המוסיקלית מפותחת יותר מלכתחילה, אך תרגול יכול להביא לתוצאות מצויינות.

שמיעה מוסיקלית

למה אני צריך שמיעה מוסיקלית ?

התשובה לשאלה הזו היא כל כך רחבה והחשיבות היא כל כך גדולה… ננסה לתמצת למספר נקודות:

  1. היכולת לנגן משמיעה – מי לא רוצה להיות מסוגל לקחת את הגיטרה\פסנתר\אבוב\קרן יער… ולדעת לנגן כל שיר משמיעה? לנגן אקורדים, מלודיות, סולואים וכו'..

    אי אפשר לנגן משמיעה אם לא משקיעים קודם בפיתוח השמיעה !

  2. היכולת לאלתר – אתם בטח אומרים לעצמכם "אבל אני כבר יודע\ת לאלתר". באמת ? האם כשאתם מאלתרים אתם מצליחים באמת לדמיין את המנגינה בראש ואז פשוט להוציא אותה לאוויר דרך הגיטרה או כלי הנגינה שלכם? או שאולי אתם פשוט מנגנים את הצלילים שאתם יודעים שבסולם, אבל לא באמת יודעים איזה צליל הולך לצאת לכם ואיך הוא ישמע? נסו בהזדמנות לאלתר ולשיר את המנגינה שאתם מאלתרים תוך כדי נגינה. כך תוכלו לבחון את עצמכם אם אתם יודעים מה אתם הולכים לשמוע או שאתם פשוט מנגנים ו"מה שיצא יצא.."

  3. היכולת לנגן ולשיר ביחד – אם אתם רוצים ללוות את עצמכם (או אחרים) בנגינה בגיטרה למשל, אתם חייבים להיות מסוגלים לשמוע אם הליווי מתאים לשירה ולהיפך. האם צריך לנגן\לשיר יותר נמוך\גבוה ובכמה יותר נמוך\גבוה? אם לא תשמעו את זה, זה יכול להיות תהליך ארוך ולא קל.

  4. היכולת לנגן עם אחרים – אין ספק שנגינה בהרכב מוסיקלי זו גולת הכותרת של נגינה בכלל. כדי להיות מסוגל לנגן עם אחרים, כל נגן חייב להבין מה הוא שומע מהם כדי שיוכל להגיב בהתאם ולנגן איתם בהרמוניה.

  5. יצירתיות – היצירתיות מתחילה בתוך הראש (ולא בכלי הנגינה). כדי שהיא תוכל להתקיים על הנגן להיות מסוגל לדמיין כל צליל ואקורד באופן בהיר, ברור ומדוייק. מי שלא יכול לדמיין את הצליל שהוא מחפש – לא באמת יודע מה הוא מחפש.

  6. התקדמות מהירה יותר בכישורי הנגינה – כשהשמיעה מפותחת, כל תהליך הלמידה הופך להיות קל יותר, מובן יותר, יעיל ומדוייק יותר. אם ניתן דוגמא מעט קיצונית – תארו לעצמכם נגן שמזייף אך בכלל לא שם לב שהוא מזייף, או גיטריסט שלא מודע לכך שהגיטרה שלו לא מכוונת.. אתם לא תרצו לשמוע את אותם נגנים מנגנים נכון?

  7. הכנסת רגש לנגינה – כשאנחנו יודעים לאיזה צלילים לצפות ואיך הם הולכים להשמע, הרבה יותר קל לנו להכניס רגש ותחושה לנגינה.

התקדמות בכישורי הנגינה

מהם הנושאים העיקריים בפיתוח שמיעה ?

פיתוח שמיעה מתחלק למספר נושאים.ליווי מקיף, מקצועי ומסור
יד ביד – כל הדרך

הנושאים העיקריים שבהם:

  • זיהוי מרווחים – שמיעת שני צלילים בזה אחר זה (בירידה או עליה) או הרמונית (בו זמנית) וזיהוי המרווח המדוייק שביניהם. זוהי היכולת הבסיסית והחשובה ביותר.
  • זיהוי אקורדים – זיהוי משמיעה את אופי האקורד – מז'ור, מינור, מוקטן, מוגדל, ספטאקורד (אקורד עם 7), היפוכי אקורדים ועוד.
  • זיהוי מהלכי אקורדים (קדנצות) – שמיעת מספר אקורדים וזיהוי הדרגות ההרמוניות (למשל, אקורד ראשון, רביעי וחמישי בסולם)
  • זיהוי סולמות משמיעה – שמיעת סולם בעליה\ירידה\מנגינה בסולם וזיהוי סוג הסולם. (מזו'רי, מינורי הרמוני וכו')
  • זיהוי דרגות מלודיות – שמיעת צלילים וזיהוי מקומם בסולם. (לדוגמא הצליל הראשון, שביעי ושלישי בסולם מינורי)
  • שירת מלודיות – שירה מקריאה או חיקוי וחזרה. לשירה יש השפעה גדולה על פיתוח השמיעה וכדאי לנצל זאת.
  • פיתוח חוש הקצב – זהו אחד האלמנטים שאני מעדיף לפתח תוך כדי נגינה, אך ניתן גם לעבוד עליו בנפרד, ע"י חיקוי וחזרה.
  • קריאת וכתיבת מוסיקה, תווים וקצב – ישנם מוסיקאים ונגנים שימצאו את נושא זה כפחות חשוב עבורם מכיוון שהם פחות מתעסקים בקריאה\כתיבה של מוסיקה.

איך מתחילים?

אם פיתוח שמיעה חדש לכם לגמרי, שאלו את המורה לגיטרה שלכם (או לכל כלי אחר) איך כדאי לשלב זאת בתהליך הלמידה. מורה מקצועי לא יזניח את פיתוח השמיעה !

בנוסף, יש אפליקציות רבות שניתן להוריד, רובן חינמיות עד שתגיעו לשלב מסוים ואז בשביל להמשיך תאלצו לרכוש את האפליקציה (בהחלט שווה את מספר השקלים שתשקיעו)

חפשו אפילקציות Ear trainer .

רוב האפליקציות יודעות לתרגל את רוב הנושאים ואף לתת לכם סטטיסטיקות לגבי ההתקדמות שלכם. נסו כמה אפליקציות עד שתמצאו אחת שתהיה נוחה ותתאים לכם.

מומלץ בהתחלה לעבוד על זיהוי אילו משני הצלילים יותר גבוה – לא בכל האפליקציות זה קיים.

אתם תרגישו שבהתחלה זה מאוד קשה, אבל אם תתמידו אתם בוודאות תגיעו לתוצאות.

נסו להקדיש לכך לא יותר מ5-10 דקות ביום – אך הקפידו לעשות זאת כל יום ! (או לפחות כמעט כל יום)

ההצלחה באה רק עם התמדה לאורך זמן.

שמיעה מוסיקלית לא מתפתחת ביום\יומיים

פנו למורה שלכם לנגינה ובקשו ממנו שיעזור לכם לקבל הכוונה לגבי פיתוח שמיעה. אל תזניחו את הפן הזה בלימודי הנגינה שלכם – זה חשוב הרבה יותר ממה שנדמה לכם !

6 תגובות

  1. היי, התעגתי לקרוא….
    אני לצערי לא נולדתי מידי מוזקלי…..
    אתה חושב שיש כזו אפשרות ע"י תרגול עקבי של מה שכתבת, להפוך למוזיקלי?
    (שזה אומר לדעת לשיר (ולנגן) בלי לזייף?
    תודה!

    1. אהלן יחזקאל, התשובה היא בהחלט כן. בלי כל ספק.
      הנגינה היא בעיקר טכנית (לפחות בהתחלה) ועם רצון, תרגול והתמדה, כל אחד (כל אחד!) יכול ללמוד לנגן.
      אם אתה רוצה ללמוד לנגן\לשיר, הייתי מציע פשוט להתחיל. לימוד הנגינה+התרגול הרבה יותר חשובים מהשמיעה המוסיקלית (שתלך ותתפתח עם הזמן).
      בכל מקרה, אני ממש לא הייתי מחכה שתתפתח השמיעה המוסיקלית בשביל להתחיל ללמוד לנגן (או לשיר). קודם תתחיל.
      אל תיתן לתחושה שאתה 'לא מוסיקלי' לעכב אותך בשום פנים ואופן. זה יהיה פשוט בזבוז.

  2. הי! כמה מורות שלי אמרו לי שיש לי שמיעה אבסולוטית, אבל אני לא תמיד יודעת לזהות צלילים (אני מנגנת לפי שמיעה ועכשיו אחרי 11 שנות נגינה- התחלתי ללמוד תווים). שאלתי- איך אפשר לפתח שמיעה אבסולוטית? (ולא יחסית, או שזה אותם תרגילי פיתוח)?

    1. הי ברכה, זו בהחלט שאלה מעניינת.
      האמת שלאחרונה יש מחקרים שמראים שחלק מהאנשים יכולים לפתח שמיעה אבסולוטית, אך התפיסה הרווחת היא שלא ניתן לפתח שמיעה אבסולוטית אלא רק יחסית. הנושא עדיין נבדק ונחקר.
      הדרך שאני מכיר בשביל לנסות לפתח שמיעה 'אבסולוטית' היא לשנן תו אחד בודד ולדעת לזהות אותו (למשל התו הכי נמוך שאת מסוגלת לזמזמם) וביחס אליו למצוא את התווים האחרים, אבל למעשה זו עדיין שמיעה יחסית ולא אבסולוטית…
      בכל מקרה, אני אישית לא רואה טעם (ומאמין שרוב המוסיקאים יסכימו איתי) לנסות לפתח שמיעה אבסולוטית.
      שמיעה יחסית היא יותר אפשרית וקלה לפיתוח, יותר שימושית ויש לה יתרונות נוספים (למשל, הרבה מעידים שעם הגיל השמיעה האבסולוטית משתבשת… ממש מבאס).
      אני לא מכיר את השיקולים שלך, אבל אלא אם כן יש לך איזה צורך מיוחד שאני לא מודע אליו, היית מתרכז בפיתוח שמיעה יחסית, וחוסך זמן ומאמץ.
      אני בטוח שתוכלי למצוא עוד המון חומר לקריאה אם זה מעניין אותך (בעיקר באנגלית).
      מקווה שהצלחתי לתת תשובה מספקת (גם אם חלקית)
      בהצלחה!

  3. וואי אמרת פה דברים שבחיים שלי לא ידעתי.. פותח לך ממש משהו חדש. תודה רבה לך!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *