צרו קשר:
טל: 077-7990989
מייל: [email protected]

ליווי מקיף, מקצועי ומסור
יד ביד – כל הדרך

ליווי מקיף, מקצועי ומסור
יד ביד – כל הדרך

איך לבחור מורה לגיטרה ?

רוצים להתחיל ללמוד לנגן בגיטרה? מחפשים מורה? שוקלים ללמוד לבד? (אולי כדאי לשקול שוב...)

הדבר הראשון שחשוב לזכור הוא שלבחירת המורה הנכון יש חשיבות עצומה לתהליך הלמידה של התלמיד. בחירת המורה תשפיע על קצב ההתקדמות , על מידת ההנאה , רמת הידע, ועל הזמן והכסף שתצטרכו להשקיע.

עם המורה הנכון תגיעו לתוצאות הכי טובות בזמן הכי קצר

ניתן למצוא בקלות שמות של המון מורים שונים. מה לעשות, שלא כל המורים באותה רמת מקצועיות…

לימוד גיטרה אצל מורה לא מקצועי עלול לגרום לנזק עבור התלמיד. לא פעם הגיעו אליי תלמידים שלמדו באופן לא מקצועי (או שלמדו לבד) והטעויות שהם סיגלו והתרגלו אליהן היו כל כך מושרשות בהרגלי הנגינה שלהם כך שהיה להם קשה מאוד להיפטר מהן (ולא כולם הצליחו..) עבור ילדים זה יכול להיות מזיק עוד יותר! כאשר ילד לומד עם המורה הלא נכון ומקבל חוויה שלילית או תחושת אי-הצלחה, ישנה סבירות גבוהה שאותו ילד לא ירצה לחזור ללמוד לנגן בעתיד ויזכור את לימוד הנגינה כחוויה רעה שיש להתרחק ממנה. ממש בזבוז…

כיום אין מקום המאגד ומציג את המורים המקצועיים או הטובים באמת, ולכם, לא תמיד יש את הכלים בכדי לבחור את המורה הנכון. במאמר זה ננסה לתת כמה עצות, בתקווה שהן יהיו שימושיות ויעזרו לכם למצוא את המורה הנכון עבורכם.

מה המאפיינים של מורה מקצועי ?

  • מקצועיות – לא במקרה, הדבר הראשון ברשימה הוא המקצועיות של המורה. מה זה אומר? מורה מקצועי הוא קודם כל מורה שזה העיסוק העיקרי שלו, ולא עבודה צדדית שהיא תוספת הכנסה בשבילו.
    לא הייתם נותנים לשיפוצניק לטפל בבריאות שלכם נכון? כמו שלא הייתם נותנים לרופא משפחה לבנות לכם פרגולה. כך גם לא תתנו לכל אחד ללמד אתכם לנגן.
    מורה שזהו עבורו העיסוק היחיד, משקיע בכך את כל כולו וסביר שיעשה עבודה טובה יותר מכל אדם אחר שרואה בהוראת הנגינה עבודה זמנית או צדדית.
    מורה מקצועי מבין גם שתפקידו לא רק ללמד. הוא גם חונך, מאמן, מתרגל, קואצ'ר, חבר ושותף לתהליך.
    מורה טוב ידע לבנות תכנית לימוד המותאמת במיוחד בשביל התלמיד. יזהה את צרכיו, יחזק את הביטחון העצמי שלו, ילמד אותו להתמודד עם קשיים ומשברים ויהיה תמיד מודע לחשיבות התהליך המנטלי שהינו חלק בלתי נפרד מלימוד נגינה. מורה טוב מבין איזו דמות משמעותית הוא עשוי להיות עבור התלמיד שלו.
מאפיינים של מורה לנגינה
  • כישורי הוראה – כישורי הוראה הם חשובים ביותר לכל מורה ובאים לידי ביטוי ביכולת להסביר ולהתבטא בצורה ברורה, בתקשורת בינאישית מעולה, בניית יחסי אמון הדדי עם התלמיד, מחוייבות ורצון כנה בהצלחת התלמיד, ידע מקצועי רחב ושיטת לימוד מוכחת.
כישורי הוראה של המורה לגיטרה
  • כישורי נגינה – מורה טוב לרוב יהיה גם נגן מקצוען, אך נגן מקצוען הוא לא בהכרח מורה טוב!
    לנגן וללמד לנגן אילו שני מקצועות שונים בהחלט, הדורשים כישורים שונים ויכולות שונות. גם אם אתם מתרשמים מיכולות הנגינה של מישהו, אל תסיקו מזה מסקנות על היכולת שלו ללמד אתכם לנגן (במיוחד אם אתם לא נגנים מתקדמים).
פיתוח כישורי נגינה
  • ניסיון ניסיון ועוד ניסיון – הדבר אולי הכי חשוב והאינדיקציה הכי טובה שלכם היא הניסיון של המורה. לא מומלץ שהמורה ירכוש את הניסיון שלו עליכם! מורה טוב הוא לרוב מורה מנוסה שמלמד לפחות מספר שנים במשרה מלאה. לפני שאתם מתחילים ללמוד עם מורה, בדקו מה הניסיון שלו וכמה תלמידים הוא לימד עד היום.
    בקשו לשמוע תלמידים שלו מנגנים או לראות המלצות מתלמידים שלו (למורה טוב לא חסרים ממליצים). חפשו הוכחות להצלחות שלו ונסו לשמוע עליו מתלמידים שלו.
  • לימודי מוסיקה – לפעמים שואלים אותי בשיחת היכרות אם למדתי מוסיקה במוסד כזה או אחר. התשובה היא כן. למדתי מוסיקה באוניברסיטה הפתוחה, ואני יכול להעיד על עצמי שההשפעה של לימודי התואר על יכולות ההוראה שלי היא אפסית עד לא קיימת. לדעתי במוסדות הלימוד לא שמים מספיק דגש על הוראה מעשית ועל הקשר שבין המורה לתלמיד. מה גם שברוב מוסדות הלימוד מתרכזים בעיקר במוסיקה קלאסית, ואם זה לא הכיוון שלכם זה לא כל כך יעזור לכם…
    לעומת זאת יש מוסדות שונים (בעיקר בחו"ל) אשר כן מכשירים מורים לגיטרה וכן מלמדים אותם להיות מורים טובים יותר עבור התלמידים שלהם, אם בקורסים, הדרכות מקצועיות, קשר טלפוני שוטף, שיתופי פעולה עם מורים לגיטרה בכל העולם, כנסים שנתיים וכו',
    אך לא כל המורים לנגינה משקיעים עד כדי כך בכישוריהם המקצועיים.
לימודי מוסיקה
קהילת תלמידים ואפשרויות קידום
  • קהילת תלמידים ואפשרויות קידום – תמיד עדיף ללמוד אצל מורה שיש לו תלמידים רבים שהוא יכול לחבר ביניהם לנגינה ביחד, ללימוד אחד מהשני, לסדנאות מקצועיות, הרכבים מוסיקליים וכו'.
    כיף וחשוב מאוד שתהיה אינטראקציה בין התלמיד לתלמידים אחרים, כדי שיכיר עוד נגנים, ינגן איתם וישאב מהם ידע, עידוד וכו'.
    בנוסף, כדאי שלתלמיד תהיה האפשרות להשתלב בהמשך הדרך בקבוצות מקצועיות מתקדמות יותר ובלהקות מתאימות והרכבים מוסיקליים. הנגינה בלהקה ועם נגנים אחרים הינה שלב חיוני ביותר להתפתחות של כל נגן. התלמידים (והוריהם כשמדובר בילדים) לרוב לא יודעים זאת, ולא בכל מסגרת לימודית קיימת האפשרות הזו להתקדם ולהתפתח.
  • מחיר – לא במקרה זו הנקודה האחרונה ברשימה. למה? כי כשמדברים עם מורה כדאי לשאול קודם את השאלות החשובות ורק בסוף לשאול מה המחיר. זה לא שהמחיר לא חשוב, כמובן שהוא חשוב, אבל צריך להסתכל על זה בצורה הנכונה.
    קודם כל הכי טוב הוא לרוב הכי יקר. כנראה שהרכב שלכם הוא לא הכי זול שיש, הטלוויזיה שלכם היא לא הכי זולה שיש והטלפון הנייד שלכם הוא לא הכי זול שיש. אז למה לחפש את המורה לגיטרה הכי זול שיש?
    מורה טוב מבין שהוא מורה טוב, מעריך את הזמן שלו ומתמחר אותו בהתאם.
    זה נכון שמורה מאוד יקר הוא לא בהכרח מאוד טוב, אבל זה גם נכון שמורה זול הוא, לרוב, מורה זול… אל תצפו ממנו ליותר ממה שהוא גובה.
    לרוב, עדיף שיעור אחד ממורה שגובה 180 ₪ מאשר 3 שיעורים ממורה שגובה 60 ₪. מורה זול לא בהכרח יחסוך לכם כסף! לא מומלץ להסתכל רק על ההוצאה החודשית, אלא על ההתקדמות ביחס למחיר שמשלמים.
    אם מורה שגובה 100 ₪ לשיעור יביא את התלמיד ב-4 שיעורים (400 ש"ח) לאותה נקודה שיביא אותו מורה שגובה 150 ₪ לשיעור בשני שיעורים (300 ש"ח) אז מי מהם באמת יותר 'זול'? או בראיה רחבה יותר, מורה שיכול להביא את התלמיד בשנה אחת לאותה נקודה שמורה אחר יביא את התלמיד ב-3 שנים יהיה בהחלט עדיף, לא ?
כמה עולה שיעור גיטרה

לפני סיום

לא עדיף ללמוד לבד? לפחות את ההתחלה?

תשובה: לא לא ולא !!! ממש לא עדיף ללמוד לבד בעיקר לא את ההתחלה !
כשאתם לומדים לבד (בעזרת חוברות או האינטרנט או חבר שמלמד אתכם) יש שתי בעיות עיקריות שעלולות לפגוע בכם:

  1. כשלומדים לבד אין שיטה, אין דרך, אין מי שיגיד לכם מה ללמוד ומתי ואין מי שיסנן את החומר המטעה והלא מדויק (ויש ממנו בכמויות אדירות – בעיקר באינטרנט). מורה מקצועי ידע להתוות דרך שמותאמת לכם כחלק מתהליך ואסטרטגיית לימוד כוללת שהתלמיד פשוט לא יכול ולא יודע לבנות לעצמו לבד, גם אם הוא האדם הכי חכם ונבון שהוא מכיר ☺.
  2. כשלומדים לבד אין מי שיראה מה אתם עושים וייתן לכם פידבק ויתקן טעויות. זה קריטי בעיקר אם אתם מתחילים או ברמה בינונית. טעויות טכניות והרגלים רעים שמשתרשים הם המכשולים העיקריים להתקדמות נכונה ועקבית, ואחרי זמן מה קשה מאוד להיפטר מהרגלים רעים, גם אם תעבדו עם מורה מעולה. היזהרו מאוד מלימוד עצמי.

    זה אמנם מפתה ללמוד לבד ויש לזה יתרונות כמו חיסכון, ללמוד בזמן שלכם וגם הגאווה לומר "למדתי לבד". יש גם סיפורים על נגנים שלמדו לבד, אבל יש גם את הסיפורים שלא מספרים… על כל נגן שלמד לבד והצליח יש המון (המון!) נגנים שניסו לבד ולא הפכו לסיפורי הצלחה… הכוונה של מורה תעזור לתלמיד להתקדם בדרך הנכונה וללמוד את הדברים הנכונים ובסדר הנכון.

גם אני בהתחלה למדתי לבד – סיפור אישי קטן…

אני התחלתי ללמוד לבד עם חוברת לימוד ואפילו הרגשתי שאני די מצליח ומתקדם, אך כשהגעתי לשלב מסוים שהיה לי קשה והרגשתי תקוע, פשוט נשברתי והפסקתי לנגן לכמה שנים… אף אחד לא היה שם בשביל להסביר לי מה אני עושה לא נכון ומה עליי לשנות כדי להצליח. שנים לאחר מכן, כשהתחלתי ללמוד עם מורה, הקדשתי זמן רב בשביל להיפטר מההרגלים הרעים שהקניתי לעצמי ולהטמיע הרגלים חדשים ונכונים. מאז למדתי עם כ-10 מורים שונים, וגם היום, אחרי מעל 25 שנים של נגינה אני עדיין לומד עם מורה מקצועי שעוזר לי ומכוון אותי.

אני ממליץ בחום להימנע מהטעות שאני עשיתי ולא לבזבז את הזמן היקר שאני ביזבזתי.

שאלה: את המורה לא כדאי לבחור לפי סגנון הנגינה המועדף ?

התשובה היא כן, גם לפי סגנון נגינה מועדף, אבל רק אם אתם כבר נגנים ברמה מתקדמת. אם אתם רק מתחילים או ברמה בינונית אתם צריכים ללמוד את הבסיס, והבסיס זהה בבלוז, רוק, ליווי שירים בנגינת אקורדים וכו'.

הערה: אם אתם מראש יודעים שאתם מכוונים למוסיקה קלאסית – אז כדאי לפנות למורה למוסיקה קלאסית כבר מההתחלה. 

לרוב, מי שמנגן\מלמד מוסיקה קלאסית לא מנגן\מלמד סגנונות אחרים.

לסיכוםבחירת מורה לגיטרה היא החלטה חשובה מאוד שכדאי להשקיע בה זמן ומחשבה. בחירת המורה הנכון תהיה מתגמלת ביותר עבורכם ושווה את המאמץ.

במטמון מוסיקה, אנחנו מבינים את חשיבות בחירת המורה עבור התלמידים שלנו ואנחנו בוחרים בקפידה את המורים שעובדים איתנו. במקביל אנחנו ממשיכים ללמוד, להשתפר ולהתפתח, ומעבירים את הידע והאהבה שלנו לגיטרה דרך המורים אל התלמידים שלנו שהצלחתם היא הצלחתנו.

רוצים לשמוע פרטים נוספים על השיעורים איתנו? צרו קשר.

אני מקווה שמצאתם ערך במאמר זה,
ומייחל שתמצאו את המורה הטוב ביותר עבורכם ושגם אתם תחוו את ההנאה והריגוש שבנגינה בגיטרה.

איתי מטמון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *