צרו קשר:
טל: 077-7990989
מייל: [email protected]

ליווי מקיף, מקצועי ומסור
יד ביד – כל הדרך

ליווי מקיף, מקצועי ומסור
יד ביד – כל הדרך

המדריך המלא לקריאת טבלטורה (טאבים)

במאמר זה אני אסביר בקצרה ובפשטות מה זה 'טאבים' ואיך קוראים אותם.

אם אתם מעדיפים לצפות בסרטון עם הסבר והדגמה – הוא מחכה לכם בסוף המאמר.

מה זה 'טאבים' ?

המילה טאב (TAB) היא קיצור של המילה טבלטורה (Tablature).
זוהי בעצם שיטה לכתיבת מוסיקה והיא מהווה תחליף לכתיבת תווים.
השיטה מאוד עתיקה ותחילתה לפני מאות שנים (תחילת הרנסאנס אם שאלתם..) והיום היא שוב שימושית ופופולרית ביותר עבור גיטריסטים, למרות שבמקור היא שימשה עבור נגינה אחרים והותאמה במיוחד אליהם.

בשביל מה צריך טאבים?

שיטת הטבלטורה מאפשרת לנו לכתוב ולקרוא מוסיקה לביצוע בגיטרה גם ללא ידע בקריאת תווים, בפשטות ובקלות, אולם יש לה מספר חסרונות שניגע בהם בהמשך.

אז איך קוראים טאבים?

הרעיון הבסיסי הוא מאוד מאוד פשוט, ועד שתסיימו לקרוא את המאמר אתם תדעו בדיוק איך לקרוא ולנגן טאבים.
בניגוד לתווים, שיטת הטאבים היא מאוד ויזואלית. היא אומרת לנו בדיוק באיזה מיתר לפרוט ועל איזה סריג ללחוץ.

הטאבים מסומנים על בסיס של 6 קווים – כל קו מציין מיתר.
הקו הנמוך ביותר הוא המיתר השישי (העבה ביותר) והקו הגבוה ביותר הוא המיתר הראשון (הדק ביותר)

סימון הטאבים

או בקיצור, הטאבים יראו כך:

איך נראים טאבים

על הקווים יופיעו מספרים. כל מספר מציין את מספר הסריג עליו יש ללחוץ.
לדוגמא, אם על הקו השני מלמעלה מופיעה הספרה 4, אז יש ללחוץ על מיתר שני בסריג רביעי.
אם על הקו התחתון מופיעה הספרה 0, יש לנגן את המיתר השישי פתוח (ללא לחיצה)

את הטאבים אנחנו קוראים משמאל לימין, לכן בדוגמא הבאה ננגן כך:קריאת טאבים

  • מיתר שני סריג 4
  • מיתר שישי פתוח (סריג 0)
  • מיתר רביעי סריג 3 

שימו לב כי לרוב לא מציינים לנו בטאבים באיזו אצבע להשתמש בלחיצה.
עם זאת, לפעמים כן מוסיפים מתחת (או מעל) לסימון הטאבים את מספר האצבע איתה יש ללחוץ ביד הלוחצת (יד שמאל עבור רובנו).

במקרה בו המספרים מופיעים אחד מעל השני (ולא אחד ליד השני), הכוונה היא לנגן את אותם הצלילים בו זמנית. לדוגמא, כך יראה אקורד Am

בחנו את עצמכם עד כאן

בטבלטורה שמולכם מופיעה ההתחלה של השיר 'יונתן הקטן'. בסוף הקטע מופיע האקורד C.
נסו לנגן ובדקו את ההבנה שלכם.

רואים את זה? שומעים את זה? 

בטח שמתם לב שכדי שהשיר ישמע כמו שהוא אמור להשמע, חלק מהצלילים צריכים להיות ארוכים יותר מהאחרים.
זה דבר ש(לרוב) לא מצוין בטאבים, וזה אחד החסרונות העיקריים של השיטה, אליהם נתייחס בהמשך.

עד כאן החלק הראשון של המדריך.
אתם מבינים כעת מה הם הטאבים (טבלטורה), ואיך קוראים ומנגנים אותם. אבל חכו, יש עוד…

סימנים מיוחדים

בגיטרה יש לנו הרבה טכניקות מיוחדות כמו bend, hammer on, pull off, slide, vibrato ועוד ועוד, ולכן יש גם סימנים מיוחדים בטאבים שמצייינים את אותן הטכניקות והדרכים לנגן כל צליל.
לא נפרט במאמר זה את כל סוגי הטכניקות ואיך לבצע אותם, אבל כן נראה את הסימונים שלהם על גבי הטאבים.

לפניכם הסימונים העיקריים והנפוצים ביותר:

משמעות הסימן

סימון

hammer on

h

pull off

P

bend

b

release bend

r

slide up

s
slide down

s

vibrato

V  ~

Trill (מעבר חוזר ומהיר בין שני צלילים)

Tr

Tap

T

פריטה על מיתר מושתק

x

Palm muting השתקת כף יד

M

  • שפת הטאבים אינה תמיד אחידה, ולפעמים ניתן לראות סימונים שונים עם אותה משמעות. לדוגמא, ויברטו ניתן לסמן ב-V וגם ב-~.
  • פעמים רבות ניתן למצוא לפני הטאבים הכתובים באתרי אינטנרנט ובחוברות לימוד מעין 'מקרא טבלטורה' שמציג את הסימונים השונים ואת המשמעות שלהם.

יתרונות וחסרונות של שיטת הטבלטורה

יתרונות

  • צורת הכתיבה מאוד פשוטה, ויזואלית ונוחה לקריאה וכתיבה. אין צורך בידע בקריאת תווים.
  • ניתן לכתוב טאבים בסימני ASCII (הסימנים שקיימים במקלדת המחשב) ולכן הטאבים קלים לכתיבה והפצה ברחבי האינטרנט.

שני היתרונות הללו הופכים את השיטה למאוד פופולרית ונפוצה.

חסרונות

  • הטבלטורה לא מתייחסת למשכי הזמן של כל צליל. אם יופיעו בה שני צלילים, אי אפשר לדעת לפיה הטבלטורה אם הם זהים באורכם או אם אחד מהם ארוך יותר ובכמה ארוך יותר. בתווים יש התייחסות למשך הצליל בצורת התו (רבע,חצי,שמינית וכו').
    בטאבים אין כל התייחסות כזו ולכן ניתן לנגן באמצעות הטאבים רק מנגינה שאנחנו מכירים ויודעים איך היא אמורה להשמע.
    כדי להתמודד עם הבעייתיות הזו, לעיתים מוסיפים לטאבים סימונים שדומים לתווים כדי לציין את הזמן שנמשך כל צליל ולפעמים פשוט מוסיפים מתחת לטאבים שורת תווים (אבל אז צריך לדעת לקרוא תווים…) עם זאת, יש תוכנות שיודעות לשלב סימוני קצב בטאבים, וזה דורש מאיתנו לדעת לקרוא קצב (כמו בתווים).
  • הטאבים מראים לנו באיזה מיתר ואיזה סריג לנגן, אך אין בהם שום התייחסות לשם התו ולגובה שלו, וכך הנגן עלול להתרגל לנגינה 'רובוטית' נטולת הבנה. נגינה כזו יכולה לפתח תלות בטאבים ולהגביל את היכולת לנגן מתוך שמיעה ומתוך הבנה.
  • כשמסתכלים על תווים, ניתן כבר ממבט ראשוני להבין פחות או יותר את האווירה הכללית של המנגינה, הן מבחינה מלודית הן מבחינה קצבית. (ככל שהתו מסומן גבוה יותר כך הוא מייצג צליל גבוה יותר). בטאבים לא ניתן לראות זאת כי סריג גבוה יותר לא בהכרח אומר צליל גבוה יותר (לדוגמא, שריג 6 במיתר 2 נותן לנו צליל נמוך יותר מסריג 3 במיתר 1)
  • צורת הכתיבה ייחודית לגיטרה, כך שכנר, פסנתרן או כל נגן אחר שקורא תווים, לא יוכל להבין דבר מהטאבים. (לפעמים חשוב שהנגנים יוכלו לקרוא גם את התווים של הנגנים האחרים איתם הם מנגנים)

לסיכום

עכשיו אנחנו יודעים מה הם הטאבים (או טבלטורה), שיטת כתיבה מאוד עתיקה אך פופולרית גם היום בשל היתרונות שלה שהם בעיקר קריאה נוחה שלא מצריכה ידע מוקדם, וקלות הכתיבה וההפצה של הטאבים באינטרנט.

עם זאת יש לה גם כמה חסרונות גדולים שגורמים להרבה מוסיקאים סלידה משיטה זו.

מה שבטוח, זה שעכשיו אתם יודעים את כל מה שצריך בשביל לקרוא ולנגן טאבים ומבינים שמה שנראה בהתחלה כמו סינית למתקדמים, הוא בעצם דרך מאוד קלה ופשוטה לקריאה וכתיבה של מוסיקה לגיטרה.

עכשיו הגיע הזמן לנגן קצת…

אם אתם רוצים לצפות בסרטון עם הסבר נוסף והדגמה, הוא מחכה לכם כאן למטה,

ואם אתם מתחילים ללמוד לנגן בגיטרה ומחפשים את הדרך הטובה ביותר בשבילכם,

מוזמנים לבדוק את הקורס אונליין המפנק שבניתי בדיוק בשבילכם.
לחצו על הכפתור לפרטים נוספים.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *