צרו קשר:
טל: 077-7990989
מייל: [email protected]

ליווי מקיף, מקצועי ומסור
יד ביד – כל הדרך

איך מכוונים גיטרה?
המדריך המלא לכיוון גיטרה

כיוון גיטרה הוא דבר בסיסי וחשוב לכל גיטריסט – מתחיל או מתקדם. נגינה בגיטרה שאינה מכוונת תשמע רע מאוד גם אם ננגן טוב מאוד. כל גיטריסט צריך לדעת לכוון גיטרה, וישנן מספר דרכים לעשות זאת. כל הדרכים והשיטות מתאימות לגיטרה קלאסית, אקוסטית וגם לחשמלית. (חלקן מתאימות גם לגיטרה בס).

אם אתם רק רוצים את הדרך הכי מהירה וקלה לכוון מיד את הגיטרה צפו בסרטון הבא.

אם בא לכם קצת יותר להעמיק וללמוד כמה דברים על הדרך – המשיכו לקרוא את המאמר. כנראה שגם המנוסים יותר ביניכם יכולים למצוא בו ערך.
ואם אתם ממש מתחילים עכשיו ללמוד מאפס ורוצים את ההדרכה המושלמת למתחילים (מתנה), לחצו על הכפתור.

ואם מעניין אתכם קורס רציני ואיכותי למתחילים, תבדקו את הקישור בכתפור הבא:

ועכשיו, לתכל'ס

בשביל לכוון את הגיטרה יש לנו את מפתחות הכיוון. כשאנחנו מותחים באמצעותם את המיתר הצליל שלו נעשה גבוה יותר, וכשאנחנו מרפים את המיתר הוא מפיק צליל נמוך יותר.

ראש גיטרה חשמלית
ראש גיטרה קלאסית

מפתחות כיוון של גיטרה קלאסית וגיטרה חשמלית

למה צריך לכוון את הגיטרה ולמה היא לא נשארת מכוונת?

באופן טבעי, הגיטרה שלנו יוצאת מכיוון. זה לא משנה איזו גיטרה יש לנו וכמה ניגנו בה. יש הרבה גורמים לכך שהגיטרה יוצאת מכיוון גם בלי שיסתובבו מפתחות הכיוון, כגון: התיישנות המיתרים, נגינה, מתיחה של המיתר בנגינה (Bend), לשינויי טמפרטורה יש השפעה גדולה על כיוון הגיטרה (חומר מתכווץ בקור ומתרחב בחום נכון?) ועוד גורמים שונים שיכולים להוציא את הגיטרה שלנו מכיוון. זה כך בכל כלי המיתר, לכן לכל כלי מיתר יש מפתחות כיוון.

איך הגיטרה מכוונת?

במאמר זה נתייחס לכיוון הסטנדרטי, שהוא הכיוון ה'רגיל' והשימושי ביותר.
בכיוון זה, המיתר הראשון (הדק ביותר) מכוון ל-מי (E) , המיתר השני מכוון לסי (B), וכן הלאה לפי התרשים הבא:

כיוון גיטרה

*מיתר 1 הוא הדק ביותר ומיתר 6 הוא העבה ביותר
** לשם הנוחות מצוין שם הצליל בעברית וגם באנגלית
*** לעיתים גיטריסטים מכוונים את הגיטרה בצורה שונה ומיוחדת ומסיבות שונות ומגוונות. לא נעמיק בזה כרגע, ואם אתם נגנים מתחילים זה לא כ"כ צריך לעניין אתכם בשלב הזה.

טיפה תיאוריה לשם הבנה:

את השמות של התווים אנחנו מכירים כדו,רה,מי,פה,סול,לה,סי..
באנגלית התווים נקראים A,B,C,D,E,F,G

שמות התווים בעברית ואנגלית:

שמות התווים

בלי להיכנס יותר מדי לתיאוריה, בין כל צמד תווים עוקבים יש תו נוסף (מלבד בין Bו-C ובין Eו-F)

בין A לB- לדוגמא, יש תו שנקרא A# וניתן לקרוא לו גם Bb) A# = Bb).

הסימנים # (דיאז) ו-b (במול) מסמנים שהתו מוגבה בחצי טון (#) או מונמך בחצי טון (b)

בקיצור, אם נסמן את כל התווים הקיימים זה יראה כך:

סולם תווים עם חצאי טון

למה בעצם כל זה מעניין אתכם?

אם למשל אתם מחפשים לכוון את המיתר החמישי (על התו A) והטיונר מראה לכם שהמיתר כרגע מכוון על G#, אתם צריכים להבין שעליכם למתוח את המיתר עד שהצליל יעלה ויגיע ל-A.

ישנן כמה דרכים לכוון את הגיטרה

כיוון עם טיונר

זוהי שיטת הכיוון הקלה ביותר והמתאימה ביותר למתחילים.

מהו טיונר ואיזה סוגי טיונרים קיימים?

טיונר הוא מכשיר (או אפילו אפליקציה בטלפון) ששומע צליל ויודע להגיד איזה תו הוא, או לאיזה תו הוא הכי קרוב. אם למשל הטיונר ישמע צליל שהכי קרוב ללה (A) אבל נמצא טיפה נמוך ממנו, הוא יסמן לנו את האות A ויסמן לנו בצורה כלשהי שצריך לעלות קצת כדי להגיע בדיוק לתו A.

טיונרים יכולים להתבסס על שמע של הצליל (מיקרופון) או על ויברציות (כמו טיונרים עם קליפסים או טיונרים שמובנים בגוף הגיטרה) הם יכולים להיות מכשירים בפני עצמם או אפליקציות לטלפון החכם (חפשו guitar tuner)

מצד אחד זה מכשיר די מדויק שעושה לנו את החיים קלים, מצד שני זה לא מכשיר חכם כל כך, כי הוא יודע להגיד לנו מה הוא שומע אבל לא יודע מה אנחנו מחפשים.

כדי להשתמש בטיונר חשוב שנדע מה התו שאנחנו מחפשים בכל מיתר. אם לדוגמא אנחנו מחפשים את התו G (למיתר 3) והטיונר מראה לנו שאנחנו צריכים לעלות קצת כדי להיות בדיוק על G#, זה לא אומר שאנחנו באמת צריכים למתוח את המיתר. להפך, אנחנו צריכים לשחרר קצת את המיתר כדי להגיע לתו G ורק אז לכוון אותו שיהיה בדיוק על G.

ישנם טיונרים שניתן לסמן להם איזה מיתר אנחנו רוצים לכוון ואז הם מכוונים אותנו אל התו המדויק בלי התווים שבדרך…

טיונר קליפס - מבוסס ויברציה
טיונר קליפס - מבוסס ויברציה
טיונר מבוסס שמע
טיונר מבוסס שמע
אפליקצית כיוון גיטרה בטלפון
אפליקצית כיוון גיטרה בטלפון

אז איך מכוונים עם טיונר?

פשוט מאוד. מפעילים את הטיונר ופורטים על המיתר שרוצים לכוון. על הטיונר יופיע התו שנשמע.

בשלב ראשון נכוון את המיתר למעלה\למטה עד שיופיע התו שאנחנו מחפשים. (חשוב לזכור איזה תו אנחנו מחפשים בכל מיתר!).

בשלב השני נכוון כיוון עדין יותר את המיתר שיהיה בדיוק על התו שאנחנו מחפשים ולא רק קרוב אליו. כך נעבור על כל המיתרים.

אין ספק שכיוון עם טיונר זו הדרך הקלה, הפשוטה והמהירה לכוון גיטרה, ואם אתם נגנים מתחילים שבסה"כ רוצים שהגיטרה תהיה מכוונת הטיונר הוא הפיתרון עבורכם.

אם חשוב לכם גם לפתח את השמיעה ולא להיות תלויים בטיונר, אולי כדי שתשלבו גם שיטות אחרות לכיוון הגיטרה.

כיוון גיטרה משמיעה

יתרונות: ככל שתסתמכו יותר על כיוון משמיעה, כך השמיעה המוסיקלית שלכם תתחדד ותתפתח, וגם לא תהיו תלויים במכשירי כיוון למיניהם.

חסרונות: בעיקר למי שלא מנוסה, הכיוון משמיעה עלול להיות קשה ולקחת לא מעט זמן. עם הניסיון זה הופך להיות מהיר וקל, אבל בהתחלה צריך הרבה ריכוז וסבלנות. החלק הקשה בכיוון משמיעה הוא לזהות אם הצליל של המיתר גבוה או נמוך מדי ולשנות בהתאם.

כיוון גיטרה משמיעה באמצעות כלי חיצוני

במקרה זה אנו נעזרים בכלי חיצוני שמשמיע לנו את הצלילים שאנחנו מחפשים לכל מיתר, ואנחנו מכוונים את המיתר משמיעה ומתאימים אותו לצליל החיצוני. את הצליל המבוקש אפשר לקבל מכלים שונים כגון פסנתר, גיטרה מכוונת (או כל כלי נגינה זמין אחר), מזלג כיוון, משרוקית כיוון, מחולל צלילים אלקטרוני ועוד…

בשביל לכוון את המיתר השישי (מי\E), נפיק את התו מי בכלי החיצוני (למשל פסנתר), נפרוט על המיתר השישי ונמתח או נשחרר אותו עד שישמע בדיוק באותו גובה של הצליל ששמענו מהפסנתר. כך נכוון גם את שאר המיתרים.

מזלג כיוון (קולן)

דרכים נוספות לכיוון גיטרה (למתקדמים)

למתקדמים שבינינו יש דרכים נוספות לכוון את הגיטרה:

אוברטונים

האוברטון של מיתר 5 בשריג 7 זהה לאוברטון של מיתר 6 בשריג 5.
כך גם בשאר המיתרים (חוץ ממיתרים 2-3). בשביל לשמוע את האוברטון ניגע עם האצבע בדיוק מעל השריג נגיעה עדינה מאוד, נפרוט ומיד נזיז את האצבע מהשריג.

מי שעוד לא יודע מה זה אוברטונים ולא מבין את הדרך הזאת, פשוט שלא ישתמש בה. היא לא עבור מתחילים.

שמיעת מרווחים

הדרך הזו מיועדת רק למי שהשמיעה שלו מספיק מפותחת בשביל לשמוע ולזהות מרווחים.
המרווח בין כל זוג מיתרים צמודים ופתוחים הוא 2.5 טונים (קווארטה), מלבד המרווח בין מיתרים 2-3 שהוא 2 טונים (טרצה גדולה).

אם נדע לשמוע ולזהות את המרווחים האלה בצורה מדויקת, נוכל פשוט לכוון את הגיטרה לפי מיתרים פתוחים. נפרוט על המיתר השישי ואז על החמישי, ונכוון את המיתר החמישי כך שהמרווח בין שני המיתרים יהיה בדיוק קווארטה.

גם דרך הכיוון הזאת היא לנגנים מאוד מתקדמים עם שמיעה מאוד מפותחת. אם אתם עדיין לא ברמה הזאת, בחרו שיטה אחרת שמתאימה לכם יותר.

כיוון הגיטרה משמיעה – כיוון יחסי

במקרה שאין לנו אפשרות לשמוע צליל שבאמצעותו נוכל לכוון את הגיטרה, ניתן לכוון את הגיטרה כיוון יחסי.

מה זה אומר? אם למשל המיתר השישי מכוון טיפה מעל התו מי, ובאותו אופן כל המיתרים האחרים מכוונים טיפה מעל התו המקורי שלהם, אז הגיטרה תשמע מכוונת. אמנם זהו לא כיוון מוחלט, אבל זהו כיוון יחסי מכיוון שהיחס בין המיתרים נשמר ולאוזן שלנו זה ישמע טוב.
מתי זה לא ישמע טוב? כשנרצה לנגן יחד עם שיר שמתנגן, או עם כלי נגינה אחר שלא מכוון כמו הגיטרה שלנו.

איך מכוונים כיוון יחסי?

  • כיוון מיתר 5 – אם נלחץ על מיתר 6 בשריג 5 ← כשנפרוט נקבל את אותו הצליל שאנחנו רוצים לשמוע במיתר 5 פתוח (ללא לחיצה).
    נפרוט על מיתר 6 בשריג 5 ← נקשיב לצליל ← ואז נפרוט במיתר 5 פתוח ונכוון את המיתר עד שישמע בדיוק כמו הצליל שניגנו קודם.
  • כיוון מיתר 4 – אחרי שכיוונו את מיתר 5 , באותו אופן נכוון את מיתר 4.
    נלחץ על שריג 5 במיתר 5 ← ונקבל את הצליל שנרצה לשמוע במיתר 4 פתוח. לפי הצליל הזה נכוון את מיתר 4.
  • כיוון מיתר 3 –  אותו דבר. נלחץ על שריג 5 במיתר 4 ← כך נכוון את מיתר 3 פתוח.
  • כיוון מיתר 2 – כמעט אותו דבר, למעט הבדל קטן. נלחץ על מיתר 3 בשריג 4 (לא 5 כמו קודם) ← נקבל את הצליל של מיתר 2 פתוח.
  • כיוון מיתר 1 – כמו במיתרים 5-3. נלחץ על מיתר 2 בשריג 5 ← נקבל את מיתר 1 פתוח.

איך מכוונים את מיתר 6? לא מכוונים אותו כי אנחנו מכוונים את כל שאר המיתרים לפי מיתר 6, כך שגם אם לדוגמא הוא מכוון רבע טון נמוך מדי, כל המיתרים האחרים יהיו מכוונים רבע טון נמוך ולכן הגיטרה תשמע מכוונת. (כיוון יחסי כבר אמרנו?).
אפשר בכל זאת לכוון את המיתר השישי בכל דרך אחרת ואז לכוון לפי מיתר 6 את שאר המיתרים.

קצת טיפים והערות

לוקח זמן לפתח שמיעה – אם אתם מנסים לכוון משמיעה, אל תיבהלו אם בהתחלה זה לוקח הרבה זמן ואתם עושים המון טעויות. ככל שתעשו את זה יותר כך זה יהיה יותר קל, מהיר ומדויק. מומלץ בהתחלה לנסות לכוון משמיעה ורק אח"כ לתקן עם טיונר. (אפשר את המיתר השישי לכוון מראש עם טיונר ואז לפי השישי לנסות לכוון את שאר המיתרים משמיעה). גם אם הכיוון משמיעה לא יצא מדויק, עצם ההתנסות תעזור לכם לפתח את השמיעה. תמיד אפשר לתקן אח"כ עם טיונר.

לא לסובב יותר מדי – לוודא שמסובבים את המפתח הנכון – כשהגיטרה יוצאת מכיוון, לרוב היא זזה ממש מעט וכשאנחנו מכוונים את הגיטרה אנחנו מסובבים את המפתחות מעט מאוד. אם אתם מסובבים עוד ועוד קודם כל תעצרו! (לפני שנקרע מיתר) תוודאו שאתם מסובבים את המפתח הנכון לכיוון הנכון.

לאיזה כיוון לסובב את המפתח? אל תפחדו לנסות ולהקשיב לצליל אם הוא עולה או יורד. תמיד גם תוכלו להסתכל על הציר שסביבו מלופף המיתר ולהבין לאיזה כיוון עליכם לסובב, אבל הכי פשוט לנסות ולשמוע.

כיוון מיתרים חדשים – כשמתקינים מיתרים חדשים על הגיטרה הם נוטים בהתחלה לצאת מכיוון מהר. כשמדובר בגיטרה אקוסטית או חשמלית אחרי 2-3 כיוונים של הגיטרה הכיוון מתייצב והגיטרה נשארת די מכוונת. בגיטרה קלאסית המצב הרבה פחות נעים, כי המיתרים יוצאים כל הזמן מכיוון ולוקח להם כמה ימים להתייצב. אם החלפתם מיתרים לגיטרה קלאסית, אל תתפלאו אם היא ממש יוצאת מכיוון ובמהירות. ככל שתכוונו אותה יותר פעמים כך היא תתייצב מהר יותר.

רצוי לכוון גיטרה קלאסית לפחות 5-6 פעמים באותו יום בו החלפתם מיתרים ועוד מספר פעמים ביומיים שאחרי החלפת המיתרים. כך הגיטרה תתייצב מהר ותישאר מכוונת.

בהצלחה ותשארו מכוונים (:

ואם אתם רק מתחילים ללמוד לנגן, ורוצים כבר מההתחלה ללמוד בצורה מקצועית ואיכותית, שתחסוך לכם המון זמן ותגדיל משמעותית את סיכויי ההצלחה שלכם, כדאי לכם לבדוק את הקורס שבקישור.
הקורס איכותי וברמה גבוהה, עם ליווי אישי והתאמה לכל תלמיד. תמצאו בו את כל מה שאתם רוצים (וחייבים) לדעת החל מטכניקה בסיסית, הרגלי למידה ותרגול, תרגול מודרך, אקורדים, שירים ומנגינות, בלוז, רוק  ועוד, והכל עם ליווי ותמיכה אישית, פידבק ומשוב ומערך שלם של תמיכה ועזרה ועוד המון בונוסים… בקיצור,

תבדקו לחצו על הכפתור בשביל לראות מה מחכה לכם.

 

13 תגובות

  1. שלום, יש לי גיטרה קלאסית ורציתי לדעת: האם צליל מי במיתר הראשון אמור להיות זהה בגובהו לצליל מי באוקטבה הראשונה של הפסנתר? אם כן אז מדוע אותו תו נרשם כאילו הוא באוקטבה אחת גבוה יותר – ומופיע על הבינה הראשונה מלמעלה בחמשה?? (כי אם הייתי רואה אותו תו בפסנתר הייתי מנגנת אותו גבוה יותר)
    והאם בגיטרה אקוסטית זה שונה? אם כן, למה?
    זו ממש שאלה שמעסיקה אותי, אשמח לתשובה.

    1. הי רעות.
      אהבתי את השאלה 🙂
      התשובה היא כן. מי במיתר הראשון זהה למי באוקטבה הראשונה בפסנתר.
      ובאמת, בגלל הבדלי המנעד בין הכלים יש גם הבדל בסימון התווים.
      דו באוקטבה הראשונה מסומן בתווים של גיטרה כמו שמסומן דו באוקטבה השניה של הפסנתר.
      קיימת 'טרנספוזיציה' בתווים של אוקטבה שלמה, בגלל נוחות והמנעד של הגיטרה. התווים בגיטרה מסומנים גבוה באוקטבה מאיך שהיו מסומנים בפסנתר.
      אם פסנתרן וגיטריסט ינגנו בדיוק מאותם תווים (במפתח סול כמובן), כל מה שינגן הגיטריסט יהיה נמוך באוקטבה ממה שינגן הפסנתרן.
      ולדוגמה שלך, כן. התו מי על הבינה הראשונה ינוגן באוקטבה הראשונה בגיטרה ובאוקטבה השניה בפסנתר.
      אין הבדל בין גיטרה קלאסית, אקוסטית וחשמלית.
      אני מקווה שהתשובה מספיק ברורה ובהירה.

  2. הטיונר מראה לי סוגים שונים של מדידות סי אף אי במול ובי במול במה לבחור

    1. אם אני מבין נכון, הטיונר מראה אפשרויות שונות של כיוון לכלים שונים או לכיוונים מיוחדים.
      במקרה כזה תבחר C.
      כמובן שבלי קשר, כל מיתר צריך לכוון לפי התו שלו – EADGBE 6-1

  3. החלפתי מיתרים בגיטרה קלאסית וזה לא פעם ראשונה שאני עושה את זה והפעם פשוט אני מחבר הכול כמו שצריך ובמיתרים 1 ו 2 כשאני מותח הם פשוט מחליקים ובורחים מהחור ואני מסובב 3 פעמים על הלולאה אשמח לתגובה לדעת מה לעשות

    1. הי יהודה,
      כשמחברים מיתרים לגיטרה קלאסית אז מיתרי הבס לרוב לא מחליקים כי הם מחוספסים ולכן יש להם אחיזה טובה.
      מיתרי הניילון לעומת זאת, חלקים מאוד ונוטים להחליק אם לא מחברים אותם נכון.
      כתבת שאתה מסובב 3 פעמים על הלולאה.. לא בטוח שהבנתי.. אבל אתה רוצה ליצור מעין "צמה" בחיבור של המיתר לגשר. כך המיתר אמור להחזיק ולא להשתחרר.
      קצת קשה להסביר במילים… אז הנה קישור למדריך מפורט שצילמתי על החלפת מיתרים לגיטרה קלאסית.
      מקווה שזה יעזור לך 🙂
      https://youtu.be/aPJdpNga4FA

  4. יש לי טיונר ושאני מנסה לכוון על המיתר השני הוא מראה לי שזה C מה אני עושה עם הבעיה הזאת??

    1. במיתר שני אתה רוצה לכוון על B.
      C נמצא חצי טון מעל B, מה שאומר שכרגע פשוט המיתר מכוון גבוה מידי ואתה צריך לכוון כלפי מטה עד שהטיונר יראה לך B.
      מוזמן לעדכן אם הצלחת 🙂

  5. שלום
    אני מתחילה ללמוד גירה, יש לי טיונר אבל כשאני מצמידה אותו לגיטרה ופורטת על מיתר מסוים, הוא לא מזהה אותו ונותן לו שם אחר. רק את המיתרים A ו- D הוא מזהה מה לדעתכם אפשר לעשות והאם זה משנה אם אני מכוונת את הגיטרה למרות שינויי השמות?
    תודה ואשמח לתשובה

    1. הי, הבעיה יכולה לנבוע מ-3 סיבות עיקריות:
      1- הטיונר לא תקין או באיכות ירודה – נסי טיונר אחר (ממליץ על האפליקציה Guitar Tuna)
      2- הגיטרה מאוד מאוד לא מכוונת כך שכשאת פורטת מיתר הטיונר לא מזהה איזה מיתר זה כי הצליל אפילו לא קרוב לצליל הרצוי. במקרה כזה כדאי לנסות לכוון משמיעה את אותו המיתר או להיעזר במישהו שיודע לכוון משמיעה.
      זה קורה בד"כ אם המיתרים חדשים או שהגיטרה לא כוונה המון המון זמן…
      3- לפעמים הטיונר מזהה את האוברטונים, כלומר, את הצלילים הטבעיים הנוספים למיתר באופן טבעי ואז הטיונר עלול לא לזהות את הצליל הרצוי. במקרה כזה צריך לנסות למקם את הטיונר במקום טיפה שונה על הגיטרה או לנסות עם טיונר אחר.

      אלה העצות היותר פשוטות שאני יכול לתת לך, מקווה שהצלחתי לעזור 🙂

  6. יש לי טיונר ואני רוצה לדעת אם יש הבדל בין המפתחות בין גיטרה קלאסית לבין גיטרה אקוסטית
    לגיטרה קלאסית אני מכוונת על c 440 האם גם על גיטרה אקוסטית זה המפתחות?

    1. הי רחל,
      אין הבדל בכיוון גיטרה קלאסית\אקוסטית\חשמלית.
      בכל אחד מסוגי הגיטרות המיתרים מכוונים כך:
      1E 2B 3G 4D 5A 6E כאשר 1 הוא המיתר הדק ביותר ו-6 המיתר העבה ביותר.
      שוב, זה נכון גם בקלאסית, גם באקוסטית וגם בחשמלית, כך שאין הבדל בכיוון הגיטרות.
      בהצלחה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *